وبلاگ تخصصی آفی

ساخت وبلاگ

مقایسه کامپوزیت سوئیسی با آمریکایی در این قسمت بررسی می شود، مهم ترین کامپوزیت های سوئیسی سارمکو و اشترومن بوده که هر کدام عملکرد ویژه ای خواهند داشت.

کامپوزیت سوئیسی ساخت سارمکو

 

این نوع کامپوزیت ونیر توسط شرکت سارمکو ساخته شده که مواد رزینی آن از متاکریلات تهیه می شوند. به دلیل دوام بالای مونومرهای به کار رفته در ساختار رزین آن ها از پایدارای فوق العاده ای هنگام کاشت برخوردار هستند. عملکرد خوب مونومرها باعث شده تا مواد کامپوزیتی هنگام تماس با لثه آلرژی شدیدی ایجاد نکنند. سابقه فعالیت شرکت سارمکو نزدیک به بیست سال است که در این مدت تحقیقات گسترده ای در زمینه ترمیم روکش های دندانی انجام داده است. در بین تولیدات این شرکت، کامپوزیت های هیبریدی از کیفیت بهتری نسبت به دیگر مواد کامپوزیتی برخوردار است.

کامپوزیت دندان ساخت شرکت اشترومن

 

یکی از شرکتهای معروف سوئیسی که در ساخت کامپوزیت ونیر به رشد و شکوفایی زیادی رسیده است، اشترومن می باشد. محصولات این شرکت دارای شاخص های کیفی با درجه بالا است و همانند شرکت بیسکو پژوهش های فراوانی در زمینه روکش های دندانی داشته است. طراحی و ساخت کامپوزیت های این شرکت بر پایه اکریلات که ماده ای پلیمری است، بنا نهاده شده است. ماده زمینه این کامپوزیت ها مونوکروماتیک بوده که دارای ساختاری لایه ای است. همچنین در این لایه ها از ترکیبات مختلف نانوفیلرها برای ایجاد مقاومت کافی استفاده شده است.

کامپوزیت ونیر اشترومن دارای شفافیت رنگ بالایی است و از سایه های مختلفی جهت پولیش آن استفاده می کنند. معمولا برای هماهنگ سازی با رنگ دندان های خود بیماران، دست پزشکان برای انتخاب رنگ باز است. یکی از قابلیت های این کامپوزیت ها، سازگاری بالای آن ها با بافت زنده لثه و دهان بیماران است، این ویژگی سبب می شود تا از عفونت های احتمالی در آینده پیشگیری گردد. در این نوع محصول بر خلاف کامپوزیت های شرکت بیسکو از ترکیبات متاکریلات استفاده نشده و همین باعث جلوگیری از از واکنش های آلرژیک لثه خواهد شد.

کامپوزیت آمریکایی بیسکو

 

کامپوزیت های آمریکایی با برندهای مختلفی روانه بازار می شوند، کامپوزیت های بیسکو، اولترادنت و کازمادنت از محصولات این شرکت به شمار می روند. مواد کامپوزیتی بیسکو از معروف ترین آن ها به شمار رفته که عملیات فرم دهی با آن ها به راحتی و با سرعت بالا انجام می شود. این کامپوزیت ها مزیت های بیشتری نسبت به برندهای سوئیسی دارند. این قابلیت را دارند تا به راحتی با استفاده از لیزر های پزشکی، ونیرهای قرارداده شده روی دندان را سفت و محکم کرد.

کامپوزیت آمریکایی کازمادنت (Cosmedent)

 

ونیرهای به کار رفته در این نوع بیشتر از نسل نانوفیلرها بوده که دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. بیشتر کابردشان برای ترمیم های زیبایی دندان است، سابقه کاری شرکت کازمادنت در زمینه ساخت و طراحی کامپوزیت ونیر به بیش از سی سال می رسد که در تمامی محصولاتش از بهترین استانداردها استفاده کرده است.کامپوزیت های تولیدی با دوام بوده و کار با آن ها بسیار راحت می باشد. اگر از کامپوزیت های کازمادنت به خوبی نگهداری شود، طول عمری برابر با شش سال خواهند داشت. کامپوزیت های تولید شده اکثرا از نوع ماکروفیل و میکروفیل ها هستند که با بهترین قیمت در بازار به فروش می رسند.

کامپوزیت آمریکایی اولترادنت

 

سابقه شرکت اولترادنت از سایر برندهای معرفی شده در زمینه تولید کامپوزیت بیشتر می باشد، ( حدود چهل سال ) تضمین کیفیت در تولیدات این شرکت حرف اول را می زند، به همین دلیل محصولاتش را با گارانتی یک ماهه روانه بازار می کند. همچنین این مزیت وجود دارد تا کامپوزیت های خراب شده به شرکت مرجوع شده و تعویض گردند. یکی از مشهورترین کامپوزیت های اولترادنت، یونیور بوده که از عمکرد بسیار خوبی برخودار است. با قرارگیری این کامپوزیت روی دندان ها درخشندگی خیره کننده ای نصیب دندان های فرد خواهد شد.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 222 تاريخ : چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت: 22:42

ژل بلیچینگ دندان از متریالی است که هم در مطب و هم در منزل از آن برای از بین بردن جرم و تیرگی های دندان استفاده می کنند، هزینه این ژل ها بالا نبوده و در اکثر داروخانه ها موجود است. استفاده از ژل های تزریقی سبب افزایش سطح کیفی و بالابردن سرعت درمان خواهد شد. در زیر به برخی از نکاتی که قبل از انجام بلیچینگ باید به آن توجه داشته باشید، پرداخته شده است.

نکات کلیدی در استفاده از ژل

 

عملکرد ژل های بلیچینگ تنها با تماس مستقیم روی دندان های اصلی امکان پذیر است. استفاده از این ژل ها روی روکش و یا دندان هایی که لمینت شده اند، موثر نخواهد بود. یکی از نکات مهم قبل از به کارگیری ژل های بلیچینگ، مسواک زدن به شیوه اصولی خود و استفاده از نخ دندان برای پاک کردن فواصل بین دندان هاست، این فرایند سبب می شود تا کیفیت درمان دو برابر گردد. هنگام استفاده از قالب بلچینیگ ( تری ) باید سعی کرد تا آن را خشک نگه داشت، چراکه این باعث جلوگیری از تجمع باکتری روی تری خواهد شد. هنگام استفاده از تری نباید تا حدی آن را از ژل پر کرد تا سر ریز شود.

 سهم هر دندان از ژل بلیچینگ به اندازه دو قطره بوده که در مرکز تری قرار می گیرد. حتما باید از درپوش سرنگ بعد از اتمام کار بلیچینگ استفاده کرد تا سر ریز آن به خوبی خشک گردد. معمولا برای دندان های نیش، فضایی به اندازه هشت دندان داخل تری تعبیه می شود. هنگامی که تری روی دندان ها قرار گرفت، ژل های پسماند روی دندان های دیگر با دستمالی خشک تمیز می شوند. به بیماران توصیه می شود بعد از این درمان تا مدتی از موادی که دارای افشانه های رنگی هستند، استفاده نکنند. همانطور که در مقالات قبلی سپیدنت اشاره گردید، پایداری بلچینگ همیشگی نبوده و لازم است پس از مدتی رنگ دندان ها ترمیم شوند. بنابراین نگران زردی بیش از حد دندان های بلیچینگ شده نباشید. در ادامه به مواد ساختاری ژل های بلیچینگ اشاره خواهیم کرد :

درمان با ژل

 

در مرحله اول تنها کافی است به مدت چهل دقیقه از ژل بلیچینگ استفاده کنید، اگر با حساسیت کمی روبرو شدید و یا به طور کل حساسیتی نداشته باشید، بعد از سپری شدن مرحله اول، لازم است سی الی شش ساعت زمان تا شروع مرحله دوم وقفه بیوفتد. هنگام قرارگیری ژل روی دندان بهتر است از آشامیدن و تناول غذا بپرهیزید تا فرایند درمان به بهترین شکل انجام گیرد.

بعد از بلیچینگ کردن توصیه می شود دندان های خود را با آب سرد شستشو داده و آرام آرام مسواک بزنید. تری را نیز  بعد از استفاده با مسواک تمیز کرده و بعداز خشک شدن داخل قالب مخصوص خود قرار دهید. تقریبا اکثر افراد بعد از شش هفته نتیجه خوبی از درمان خود خواهند گرفت. هنگامی که فرایند سفید کردن دندان ها به طور کامل انجام شد، از هرگونه استفاده از ژل های دیگر جلوگیری کنید. یکی از نکات مهم در مراقبت از ژل های بلیچینگ این است که دور از آفتاب نگهداری شوند. اگر می خواهید به مدت زیادی این ژل ها را در دسترس خود قرار دهید، بهتر است آن ها را داخل یخچال قرار داده تاپایداری خود را به خوبی حفظ کنند.

هیدروژن پراکساید در ماده بلیچینگ

 

همانطور که از نام این ترکیب پیداست، برای اکسید کردن ماده بلیچینگ به کار رفته که دارای غلظت بالایی در ژل است. ساختار این ماده بی رنگ است و به شکل حلال خود در می آید، بی بو بودن آن نیز باعث ایجاد کابردهای وسیع تری در زمینه های دیگر شده است. یکی از معایب این ترکیب آتش زا بودن آن است، به همین علت باید با احتیاط کامل استفاده گردد. بنابراین به دلیل استفاده از هیدروژن پر اکسید در ژل های بلچینیگ توصیه می شود تا این مواد را درون ظروف کریستال در فضای سرد نگهداری کنید.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 233 تاريخ : چهارشنبه 25 اسفند 1400 ساعت: 22:41

دندانپزشکی دیجیتال از شاخه های مدرن و پیشرفته علم پزشکی محسوب می شود که دارای روش های درمانی مجزا و خاص خود است، دندانپزشکی دیجیتال همانطور که از نامش پیداست برای انجام روش های درمانی به صورت هوشمندانه و تخصصی تر است که زمینه های مختلفی را شامل می شود. خدماتی که در این حوزه ارائه می شوند، دارای بهترین تکنولوژی روز دنیا بوده تا نتیجه درمان دارای کمترین عوارض و بالاترین سطح کیفی باشد.

اسکن سه بعدی داخل دهان

 

برای گرفتن عکس های سه بعدی از وضعیت دندان، این اکسن ها کمک زیادی کرده اند. معمولا هنگام طراحی قالب دندان به صورت دیجیتالی این قالبیت وجود دارد تا تکنسین آزمایشگاه به راحتی با بیمار ارتباط برقرار کرده و او را از وضعیت فعلی باخبر سازد. همچنین با این اسکن ها می توان برنامه ریزی دقیق و درستی برای روند درمانی بیماران پیش بینی کرد.

رادیوگرافی

 

رادیوگراف ها از تجهیزات پزشکی مدرن و بسیار پیشرفته به شمار رفته که دارای مکانیزمی سریع و با کیفیت هستند. همچنین از دستاوردهای جدید حوزه دندانپزشکی محسوب شده که در اکثر کلینیک های معتبر برای انجام  فرایند چکاب از آن استفاده خواهد شد. با استفاده از رادیوگراف های دیجیتال گزارشی کامل و فوری از وضعیت دندان ها تهیه می شود. معمولا برای جراحی ریشه و یا کاشت کامپوزیت ونیر می توان با استفاده از این رادیوگراف ها، روند اجرایی درمان را تا حد زیادی بهبود بخشید.

بیحسی موضعی

 

این تکنیک در دندانپزشکی دیجیتال با استفاده از تزریقات ساده ای صورت می پذیرد. معمولا از بی حسی های سی و صد و شصت درجه  ای در این حوزه از درمان استفاده می گردد که به وسیله یک رایانه از راه دور کنترل می شود. این فرایند به گونه ای است که به طور کامل بافت نرم لثه ها بی حس می گردند. این روش دیجیتال به گونه ای است که لب و زبان بیمار بی حس نشده که از قابلیت های ویژه آن به شمار می رود. مدت زمان کل فرایند بی حسی، نود دقیقه است.

پرینت های سه بعدی

 

 عکسبرداری سه بعدی برای ایمپلنت بسیار مناسب بوده و علاوه بر سی تی اسکن قبل از هرگونه درمانی برای آنالیز چکاب دندان ها استفاده می شود. ابتدا الگوی جراحی توسط دندانپزشک طراحی شده، سپس برای بررسی نهایی چاپ می شوند. این الگوها کمک کرده اند تا روند درمان بیمار با کمترین روش های تهاجمی صورت گیرد.

 یکی دیگر از قابلیت های آن ها ریکاوری با سرعت بالاست.  نتیجه کار درمان را می توان با استفاده از عکسبرداری هایی که به صورت دیجیتال تهیه شده اند، بهبود داد. با مشاهده نتایج پس از درمان ( کامپوزیت ونیر ) قبل از شروع، تصویر خوبی از طرح درمان در ذهن بیماران شکل می گیرد. علاوه بر وضعیت دندان ها، عکس هایی هم از قالب صورت انداخته می شود تا در روش های طرح لبخند استفاده شوند.

ترمیم های آمالگام

 

آمالگام از مواد پرکاربرد در علم دندانپزشکی محسوب شده که از ترکیب چند آلیاژ مهم ساخته می گردند. برای مثال در هنگام فرایند ساخت آمالگام  از فلزاتی چون مس و نقره استفاده می کنند. آمالگام همچون ونیر دندان در قالب خمیری بوده و پس از گذشت مدتی سفت و محکم خواهد شد.

آمالگام به گونه ای است که بعد از بیست و چهار ساعت حالت سفتی به خود گرفته و برای اینکه روی دندان شکل خوبی بگیرد، از گیر مکانیکی روی دندان استفاده می کنند. همچنین این باعث می شود تا دوام آمالگام بیشتر شده و از ظاهر خوبی برخودار باشد. به خودی خود این مواد چسبنده نبوده و با این ترفندی روی دندان ها قرار می گیرند. آمالگام از موادی به شمار می رود که کاربرد راحت و آسانی نسبت به دیگر متریال ها دارد. از آن ها برای دندان خلفی بیشتر استفاده می کنند.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 178 تاريخ : دوشنبه 23 اسفند 1400 ساعت: 19:08

بیرون نیامدن دندان اصلی کودک را باید جدی بگیرید، با سپیدنت همراه باشید تا از نکات لازمه در این زمینه آگاهی کسب کنید. یکی از مشکلات شایع در دندانپزشکی اطفال این است که دندان های اصلی کودکان در زمان طبیعی خود بیرون نیامده و و یا رشد ناقصی دارند. در این مقاله به طور اساسی در رابطه با راه های درمان و علل پیدایش این موضوع می پردازیم. دندانپزشک کودکان برای حل این مشکلات دو ترفند ویژه به کار می برد تا شرایط را بهبود ببخشد. اولین تکنیک این است که با ایجاد فضای کافی دندان هایی که در فک بالا وجود ندارند را با استفاده از ایمپلنت پر می کند.

دومین ترفندی که اجرا می شود، طوری است که از انتهای فک، دندان ها به سمت جلو منتقل شده و بدین گونه فضای خالی از بین می رود. بیشتر دندانپزشکان روش دوم را توصیه می کنند، مزیت این روش این است که ترمیم به وسیله خود دندان ها انجام شده و با شرایط مختلف سازگاری دارد. در روش اول به دلیل استفاده از ایمپلنت خارجی، روند انجام درمان سخت تر و نیازمند زمان بیشتری است، متریال به کار رفته در این روش با شرایط طبیعی دندان های کودک سازگاری ندارند.

بازه زمانی رویش دندان های اصلی

 

پژوهش های فراوانی در رابطه با این موضوع انجام شده است، تحقیقات نشان داده اند که زمان درآمدن دندان های همیشگی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارند، با استفاده از این شرایط می توان به طور نسبی این زمان را تعیین کرد. معمولا باید تا سن دوازده سالگی کل دندانهای کودک رشد کرده باشند، در صورت نبود دندان اصلی بعد از این سن حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کرده و به طور ویژه ای این مشکل را پیگیری کنید. 

علل بیرون نیامدن دندان دائمی کودک

 

مهم ترین مواردی که باعث جلوگیری از رشد کامل دندان های اصلی در کودکان می شود، بیان شده است:

  1. عدم وجود فضای کافی در دهان کودکان از موارد مهمی است که سبب بروز این مشکل می شود، طبیعی می باشد که بعد از افتادن دندان های شیری، رشد دندان های اصلی شروع شوند، اما با ایجاد فضای بسته از رویش آن ها جلوگیری شده و در ردیف شدن کامل دندان ها نقص به وجود می آید.
  2. یکی دیگر از مواردی که از بیرون آمدن دندان های اصلی جلوگیری می کنند، ژنتیک دندانهاست که در بیشتر کودکان شایع است.
  3. علاوه بر بیرون نیامدن ممکن است برخی از دندان ها نامرتب رشد کرده باشند و فضای دندانهای دیگر را بگیرند.
  4.  جنسیت کودک نیز از موارد مهم به شمار می رود.
  5. نوع تغذیه ای که کودکان استفاده می کنند تا حد زیادی در رشد دندان های اصلی موثر هستند، استفاده از کلسیم و مواد مغزی باید جایگاه بیشتری را در تغذیه کودکان داشته باشند، چراکه به رشد دندان ها کمک زیادی خواهند کرد.

 بسته کردن فضای دندان

 

بهترین سنی که باید از این مشکلات در کودکان جلوگیری کرد، قبل از سن دوازده سالگی است، به این دلیل است که از این سن به بعد دندان ها تماما ردیف می شوند و به سختی می توان این مشکل را برطرف کرد. در مقالات سایت تخصصی سپیدنت به طور اساسی به ارتودنسی دندان های کودک اشاره شده است.

پیشنهاد می کنیم این مقالات را مطاعه کرده تا با دید بازتری به مشکلات کودک خود رسیدگی کنید. کمتر بودن سن و سال کودک در دندانپزشکی اطفال کمک زیادی برای رفع مشکلات دندان ها کرده است. درمان دندان هایی که رشد نمی کنند، معمولا تا سه سال طول می کشد و بهتر است این فرایند به طور کامل تا قبل از دوازده سالگی انجام شود. یکی از مواردی که در انتقال دندان ها تاثیر گذار است، استفاده از ارتودنسی نامرئی می باشد که دارای کاربردهای وسیعی است.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 123 تاريخ : دوشنبه 23 اسفند 1400 ساعت: 19:08

انواع ارتودنسی نامرئی در این بخش به شما عزیزان به طور کامل شرح داده خواهد شد. با اقسام مختلف بریس های نامرئی دندان از جمله اینویزیلاین که برای همه بیماران قابل استفاده است، می توان به نحوی ارتودنسی کرد که افراد دیگر متوجه تغییرات اعمال شده روی ظاهر دندان شما نباشند. علاوه بر اینویزیلاین، بریس های شفاف دیگری نیز در بازار موجود هستند که از محبوبیت بالایی برخودار می باشند.

برای مثال می توان به بریس های لینگوال اشاره کرد. هرکدام از بریس های نامرئی دارای مزیت های خاصی هستند،  از هریک از آن ها برای عملکرد خاصی استفاده می شود. در این قسمت قصد داریم چند نمونه از بریس های نامرئی دندان را به شما  معرفی کنیم:

Clear braces

 

بریس های شفاف با قرارگیری روی دندان ها هیچ حرکتی نداشته و ظاهر آن ها بیشتر شبیه به براکت های قدیمی می باشد. بیشتر بریس های شفاف روی دندان های ردیف جلویی نصب می گردند. یکی از مزیت های ویژه این بریس ها آن است که ماده سازنده آن ها سازگاری بالایی با دندان های طبیعی دارند. سیم های ارتودنسی سپیدنت برای نگهداری بریس های نامرئی به کار می رود، معمولا متریال این سیم ها به گونه ای است که با رنگ شفاف دندان ها مطابقت دارند.

بریس های لینگوال

 

بریس های لینگوال برعکس بریس های شفاف، روی دندان های عقبی کاربرد دارند، براکت ها و سیم های ارتودنسی در این روش خیلی کمتر از سایر روش ها قابل مشاهده است. این بریس ها عملکردی چون براکت های سنتی دارند. ارتودنتیست با تکنیک های متفاوتی این بریس ها را روی دندان های بیماران نصب خواهد کرد.

کارایی اینویزیلاین

 

 اینویزیلاین از بریس های روش نامرئی به شمار رفته که برای ارتودنسی دندان ها کاربرد زیادی دارد. بسیاری از بیماران با مشاهده نمونه هایی از ارتودنسی نامرئی، جذب این بریس های شفاف شده و سفارش ساخت می دهند. مکانیزم آن ها به گونه ای است که به صورت کاملا تدریجی و آهسته هماهنگی لازم را در موقعیت دندان های فرد ایجاد می نماید. الاینر یا همان براکت های شفاف به طور کامل سطح دندان های بیمار را در برمی گیرند، این باعث می شود تا به مرور زمان دندان های فرد به جایگاه طبیعی خود هدایت شوند.

 در روز های اولیه ممکن است به دلیل اتصالی محکمی که با دندان ها دارند، باعث ایجاد درد و ناراحتی در فرد شود، چند روز بعد این الاینرها جا باز کرده و فشاری که در روز های اول به دندان ها وارد می کردند را نخواهند داشت. بعد از گذشت چند ماه طبق اعلام ارتودنتیست الاینر های جدید جایگزین براکت های قبلی می شوند، براکت های جدید سبب سرعت بیشتر روند درمانی خواهند شد. براکت های طوری طراحی و ساخته می شوند که با ایجاد فشار کافی به دندان ها سبب نظم کافی در ردیف شدن آن ها گردند. برای هدایت کامل دندان ها به موقعیت نهایی خود و پس از اتمام درمان برای حفظ زیبایی ساختاری از انواع ریتینرها استفاده می گردد.

یکی از مزیت های بریس اینویزیلاین قابلیت حرکت کردن آن هاست که مکانیزم رفت و برگشتی با سطح دندان دارند. برخورد آن ها با سطح دندان به صورت کاملا مستقیم انجام می گیرد. این باعث خواهد شد تا نتیجه درمان ارتودنسی نامرئی با سطح کیفی بالایی انجام شود. کل بازه زمانی که برای ارتودنسی در نظر گرفته می شود، به فاکتورهای مختلفی بستگی خواهد داشت، برای مثال میزان ناهنجاری های دندان و همچنین شرایط بیمار در تعیین طول درمان تاثیرگذارند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته این میزان به طور میانگین بین هفده الی بیست و پنج ماه زمان می برد. بسته به سختی کار این مقدار می تواند بیشتر باشد، برای مثال برخی دندان ها قبل از ارتودنسی لازم است جراحی یا عصب کشی شوند، بنابراین تعیین بازه زمانی امری نسبی بوده و تابع شرایط گوناگون است.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 230 تاريخ : چهارشنبه 11 اسفند 1400 ساعت: 2:34

عصب کشی قبل از کامپوزیت کردن از مراحل مهمی است که در اکثر روش های اصلاح طرح لبخند صورت می پذیرد. در این خصوص قبل از انجام کامپوزیت ونیر معایناتی توسط متخصص روی دندان های فرد انجام می گیرد. در اکثر موارد شرایط به گونه ای می باشد که لازم است برخی دندانها عصب کشی شوند، این تنها با تشخیص دندانپزشک قابل انجام است. در اکثر درمان های کامپوزیتی دندان از این فرایند مهم استفاده می شود، در برخی موارد خاص نیز شرایط ایجاب می کند تا قبل از کامپوزیت کردن، برخی دندان ها جراحی گردند تا بستر ایده آل برای قرارگیری روکش های ونیر به وجود آید.

 بنابراین دلایل مختلفی سبب می شود تا عصب کشی دندان ها با ترفندهای خاص خود انجام شوند. گاهی اوقات بعد از عصب کشی ممکن است بافت کافی در اطراف لثه ها برای پرکردن دندان به صورت گسترده موجود نباشد. بیشتر شکستگی دندان ها نیز در اثر جویدن های پرفشار رخ می دهند، دندان هایی هم که دارای بافت قوی در ریشه خود هستند، در اثر فشار زیاد ممکن است ترک بخورند، در این صورت استفاده از روش هایی چون کامپوزیت ونیر می تواند بسیاری از این مشکلات را بهبود بخشد.

نکات مهم در مورد کامپوزیت

 

در خصوص انجام کامپوزیت دندان بهتر است از برخی مسائل آگاهی کسب کنید، در این قسمت به برخی ازاین نکات مهم پرداخته ایم، از شما عزیزان دعوت می کنیم تا انتهای مقاله با ماه همراه باشید. شرایط همیشه ایده آل نبوده و این طور نیست که تمامی درمان ها خالی از عوارض باشند و برخی اوقات بعد از ونیر کامپوزیت ممکن است مشکلات عدیده ای برای برخی از دندان های بیماران به وجود آیند.

اکثر این مشکلات زمانی پیدا می شوند که فک و لثه ها قابلیت تحمل روکش های دندان را نداشته باشند. در این زمینه تمامی دندانپزشکان موظفند قبل از شروع کار یک جلسه را برای دادن این مشاوره به بیماران اختصاص دهند تا شما با دید بازتری به انجام چنین درمان هایی اقدام کنید. بنابراین اصلا از این موارد نگران نبوده و سعی داشته باشید از تمامی این نکات و توصیه ها قبل از کامپوزیت کردن بهره مند شوید. یکی از مهم ترین نکات در این خصوص این است که از یک دندانپزشک ماهر برای انجام روش های اصلاح طرح لبخند کمک بگیرید، چراکه مهارت دندانپزشک تا حد زیادی در بهبود نتیجه درمان تاثیر دارد.

مشکلات خاص

 

گاهی دندان ها دچار ناهنجاری ها خاصی در ساختار خود هستند که عموما ریشه در ژنتیک آن ها دارد، این مشکلات جدی حتما باید قبل از انجام کامپوزیت برطرف شده و تمامی آن ها از این عیب های ظاهری عاری شوند. در بسیاری از آن ها عمل لکه گیری با شیوه های اصولی خود انجام می گیرد. بیشتر این مشکلات با فرایند عصب کشی حل خواهند شد، در این رابطه چالش هایی برای بیماران به وجود می آیند، برای پاسخ به این سوالات می توانید با کارشناسان سپیدنت در ارتباط باشید. یکی از مهم ترین نکاتی که در عصب کشی دندان قابل توجه خواهد بود، این است که دندان ها نسبت به گذشته سست تر می شوند.

تجویز

 

 بیشتر متخصصین در خصوص کامپوزیت، تجویزات متنوعی به بیماران ارائه می شود، این موارد باعث می گردند تا ریشه دندان به اندازه کافی تقویت شده و بستر محکمی برای روکش های کامپوزیت فراهم گردد. همچنین این تجویزات اصولی باعث می گردند تا مشکلاتی همچون شکستگی و یا شل شدن کامپوزیت به وجود نیایند. اگر دستوالعمل های مربوطه در خصوص سلامت روکش دندان رعایت نگردد، این مشکلات رایج رخ خواهند داد. در این هنگام، عمل ترمیم روکش با دشواری بالایی انجام خواهد گرفت و نیاز است تا جلسات زیادی بیمار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 158 تاريخ : چهارشنبه 11 اسفند 1400 ساعت: 2:32

مسواک زدن کودکان از توصیه های مهم دندانپزشکی اطفال بوده که به طور تخصصی به آن پرداخته شده است، در ادامه مطالب به این اصل مهم می پردازیم: مسواک هایی که دارای الیاف نرمی هستند، برای کودکان پیشنهاد می شود، چراکه هنگام استفاده فشار زیادی به دندان های کودک وارد نمی کنند. برای خمیر دندان نیز از اسانس های میوه استفاده کنید تا با ایجاد طعمی مطبوع، روند مسواک زدن به بهترین شکل انجام شود.

 برخی از خمیرها دارای ضدعفونی کننده های قوی هستند که باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می گردد. ضد عفونی کننده هایی چون فلوراید از فواید زیادی برخوردار بوده و در مراقبت از دندان های کودکان نقش زیادی دارند، همچنین باعث مقاومت بالای دندانها خواهند شد. پوسیدگی دندان های شیری سبب رویش ناقص دندان های دائمی در کودک می شوند و این عارضه در اثر مسواک نزدن است.

خمیر دندان مناسب برای کودکان

 

سن اطفال یکی از فاکتورهای تعیین کننده در انتخاب خمیر دندان محسوب می گردد. چراکه جنس دندان های در حال رشد دائما در حال تغییر هستند و نمی توان از هر خمیری برای دندان های کودک استفاده کرد. همانطور که در بالا گفتیم، نوع طعم خمیر دندان نیز در جذب کودکان به مسواک زدن نقش دارد. اکثر کودکان از طعم خمیر دندان خود ناراضی بوده و این باعث دوری آن ها از مسواک زدن می شود.

دندانپزشکی کودکان توصیه می کند برای خردسالانی که کمتر از سه سال دارند، از خمیر دندان استفاده نشود، چراکه ممکن است خمیر توسط کودک بلعیده شود. خمیر دندان از موادی محسوب می شود که تاثیر بسزایی در رشد دندان ها داشته و حافظ سلامتی آن ها نیز است. مسواک زدن بهتر است به شیوه های اصولی خود انجام گیرد و حداقل سه بار این فرایند ضروری انجام شود.

 مدت زمان انجام این عمل باید حداقل چهار دقیقه به طول انجامد. دندانپزشک کودکان به والدین توصیه دارد که طرز صحیح مسواک زدن تا قبل از سن شش سالگی به کودکان آموزش داده شود، اگرچه در ابتدا ممکن است کودکان به سختی مسواک زدن را یاد بگیرند، اما این باعث می شود تا این کار برای آن ها عادت شده و همیشه به شیوه های درستی بهداشت دندان های خود را حفظ کنند.

ابزار کار دندانپزشک اطفال

 

تمامی دندانپزشکان اطفال موظفند از بهترین و باکیفیت ترین ابزارهای دندانپزشکی در کلینیک یا مرکز درمانی خود استفاده کنند تا خدمات دندانپزشکی کودکان به بهترین شکل به بیماران ارائه گردد. وجود تجهیزات مدرن در کلینیک دندانپزشکی باعث می شود تا تکنیک های بیشتری برای روند کار درمان شکل گرفته و رفاه و آسایش بیشتری برای کودکان ایجاد گردد.

محیط کلینیک نیز تا حد زیادی می تواند بر ترس کودکان غلبه کند، فضا باید به گونه ای شکل بگیرد که در نگاه اول سبب استرس کودکان نگردد. این فضا علاوه بر ایجاد حس آرامش باید دارای وسایل بازی و سرگرم کننده برای اطفال باشد تا کودکان به خوبی با محیط درمان عجین شوند. استفاده از تمامی این موارد در نتیجه کار درمان بسیار تاثیرگذر است،باید گفت که تمامی کلینیک های معتبر دندانپزشکی کودکان از چنین ویژگی ای برخودار هستند.

به روز بودن

 

نه تنها دندانپزشکی کودکان بلکه تمامی رشته های دندانپزشکی در سراسر دنیا پیوسته در حال به روز کردن اطلاعات خود هستند، در حوزه اطفال این مورد پر رنگ تر می باشد. برای مثال تا جایی که ممکن است نباید از بیهوشی در دندانپزشکی کودکان استفاده کرد. این عمل ممکن است عوارض هایی را در پی داشته باشد. یکی از ترفندهای دندانپزشک اطفال این است که بدون استفاده از بیهوشی و بی آنکه دردی متوجه کودک گرد، درمان را پیش ببرد. دندانپزشک اطفال در موارد بسیار نادر ممکن است از عمل بیهوشی استفاده کند، چراکه این فرایند ممکن است قند خون را پایین آورده و فرایند ریکاوری را با مشکل روبرو کند.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 154 تاريخ : جمعه 6 اسفند 1400 ساعت: 5:48

انواع ارتودنسی دندان در زیر معرفی خواهند شد، با مطالعه مقاله زیر می توانید با اطلاعات بیشتری اقدام به انجام چنین درمانی کنید. هر کدام از اقسام ارتودنسی سپیدنت دارای گستردگی زیادی هستند، به طوریکه می توان از هر روش به عنوان یک طرح درمان مجزا برای از بین بردن مشکلات بهره برد. با این تکنیک درمانی می توان با تشخیص دقیق تر و بهتری ناهماهنگی دندانها را برطرف کرد. به شما پیشنهاد می کنیم روند درمانی خود را به معتبرترین کلینیک های سراسر کشور محول کنید.

در این زمینه سپیدنت به شما کمک می کند. ارتودنسی از درمان های ترمیمی دندان محسوب می شود که بیماران زیادی تا به حال انجام داده اند. محدودیتی از نظر سن و جنسیت برای ارتودنسی دندان وجود ندارد. برای هر بازه سنی، تکنیک ها و تجهیزات به کار رفته برای پیشبرد روند کار متفاوت است. نکته مهم این است که با توجه به شرایط هر فرد، نوع روشی که برای ارتودنسی در نظر می گیرند.

ارتودنسی نامرئی

 

 بریس های به کار رفته در ارتودنسی نامرئی جنسی همچون سرامیک و شیشه دارد و با کمی ضربه ممکن است دچار شکست گردند، برای همین برای ارتودنسی کودکان از چنین روش هایی استفاده نمی کنند. در بین تمامی روش ها، ارتودنسی نامرئی دارای حساسیت بالاتری نسبت به فشار است. روی فک هایی که هنوز رشد کاملی ندارند، این ارتودنسی انجام نخواهد شد. همانطور که از نام این روش پیداست، ظاهری پنهان داشته و با قرارگیری روی دندان ها استتار می شود و از این نظر نسبت به دیگر روش ها در مزیت است. سیم و براکت های این روش تنها برای افرادی که از نزدیک به دندان هایتان نگاه می کنند، ممکن است قابل مشاهده باشد.

ارتودنسی متحرک

 

اگر سختی کار درمان کم باشد، از ارتودنسی متحرک برای رفع عیوب استفاده می شود. روش متحرک با سرعت بالایی انجام شده و برای افرادی که مشکلات آن ها زیاد حاد نیست، به کار می رود. ارتودنسی متحرک بیشتر برای فک بالایی بیمار توصیه می شود، چراکه در برخی افراد، فک پایین از قوای کمی برخودار بوده و تحمل نگهداری براکت های ارتودنسی را ندارند.

ارتودنسی ثابت 

 

در روش ثابت بریس هایی که توسط سیم های ارتودنسی روی دندانها نصب می گردند، ثابت بوده و لغزشی نخواهند داشت. معمولا نتیجه ای که بیمار از این روش می گیرد، بسیار از کیفیت بالایی برخودار است. طبق تحقیقات انجام شده درصد زیادی از بیماران از این روش رضایت دارند. این روش گره گشای بسیاری از نامنظمی های ساختاری است.

ارتودنسی رنگی

 

ارتودنسی رنگی بیشتر مورد استقبال افراد کم سن و سال است، چراکه ظاهر بسیار زیبایی دارد. در این روش این قابلیت وجود دارد تا رنگ براکت های ارتودنسی تغییر داده شوند که متناسب با روحیه نوجوانان و جوانان می باشد. ظاهری که پس از انجام این روش برای دندان ها ایجاد می شود، فانتزی است.

ارتودنسی دیمون

 

از مدر ترین روش های ارتودنسی دندان، دیمون می باشد که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا پیدا کرده است. از مزیت های این روش می توان به حرکت کردن بریس ها اشاره کرد که کشویی عمل می کنند. سیم هایی که در این روش به کار می روند از اندازه های کوچکتری نسبت به سایر روش ها برخودار هستند. یکی دیگر از مزایای اتودنسی دیمون این است که به راحتی و در سریع ترین زمان می توان براکت های آن را تمیز و شستشو داد.

ارتودنسی لینگوال

 

یکی دیگر از روش هایی که پر طرفدار می باشد، ارتودنسی لینگوال است. قیمت این نوع ارتودنسی بالاست، چراکه تجهیزات آن مانند جهت دندان های خلفی نصب شده و طوری است که از دید افراد مقابل پنهان می باشد. برای افرادی که ظاهر ارتودنسی سپیدنت برای آن ها اهمیت دارد، این روش گزینه مناسبی محسوب می شود. تجهیزات ارتودنسی لینگوال در نزدیکی زبان قرار دارد و سبب نارضایتی بیمار خواهد شد.

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 138 تاريخ : جمعه 6 اسفند 1400 ساعت: 5:48

بلیچینگ داخلی دندان برای موارد خاصی انجام می گیرد. برای دندان هایی که جراحی ریشه شده اند، کاربرد دارد. در بلیچینگ خارجی، ماده سفید کننده با استفاده از کیت هایی مخصوص روی سطح دندان قرار می گیرند، به طوری که کاملا با سطح خارجی هم باند می شوند. در بلیچینگ داخلی، این مواد درون حفره هایی که در ریشه دندان ایجاد می گردند، قرار خواهند گرفت. معمولا از تکنیک های گوناگونی برای بلیچینگ داخلی دندان الهام گرفته می شود، در همه این روش ها باید روی دندان هایی که از قبل ترمیم شده اند، به یک حفره درون ریشه دسترسی پیدا کرد. ( حفره دسترسی )

درون کانال ریشه، مواد مختلفی قرار می گیرند، ضخامتی که برای این حفره ایده آل است، بسیار ناچیز و در حدود سه میلی متر تخمین زده می شود. معمولا ماده ای به نام گوتای از داخل ریشه دندان بیرون آمده و بعد از هماهنگ سازی عمق این حفره نسبت به لبه ها، گلاس یونومرها درون آن قرار داده خواهند شد. بعد از اینکه فرایند بلیچینگ داخلی تمام می شود، بعد از گذشت لازم است تا درون حفره ها با استفاده از مواد رزینی ترمیم مجدد گردند. رادیکال های آزادی که هنگام بلیچینگ کردن درون حفره های دسترسی تولید می شوند، باعث سفید شدن هرچه بیشتر می گردند.

روش قدم زنان

 

در روش قدم زنان ماده اصلی بلیچینگ سپیدنت داخل حفره های دسترسی جایگزین می شوند، برای جلوگیری از خون ریزی روی آن پانسمان شده و بیمار باید به شکل قدم زنان مسیر خود تا خانه را طی کند. لازم است تا  یک هفته بعد دوباره باید به کلینیک مراجعه کرده تا درون این حفره ها ترمیم می شوند. مواد سفید کننده ای که برای پرکردن به کار می روند، دارای دوز کمی هستند. یکی از مزیت های سدیم پربورات ( مواد پرکننده ) آن است که هنگام قرارگیری به شکل خمیری استفاده می شوند.

 از مواد دیگری که برای پرکردن حفره های دسترسی استفاده می شود، هیدروژن پراکسید است، اما با این تفاوت که به شکل ژل مانند به کار می رود. استفاده از این ماده باعث التهاب لثه ها می گردد که یکی از ایرادات مهم آن به شمار می رود. روش قدم زنان به گونه ای است که نمی توان از هر پانسمانی روی حفره ها استفاده کرد، بنابراین باید به گونه ای در ریشه ایجاد شوند که به طور کامل درون آن ها جای گیرند.

روش ترکیبی داخل مطب و قدم زنان

 

معمولا  ابتدای جلسه در مطب دندانپزشکی، ماده سفید کننده قرار داده می شود، سپس بین جلساتی که تعیین می گردند، از روش قدم زنان برای نفوذ بیشتر این مواد درون حفره های دسترسی استفاده می شود. میزان سفید کنندگی در این روش بسیار زیاد می باشد که خالی از عوارض هم نیست.

روش خارجی-داخلی با تری بلیچینگ

 

این روش شباهت زیادی به روش خانگی دارد و بیشتر برای دندان هایی که دارای بافت زنده هستند، به کار می روند. بعد از ایجاد حفره های دسترسی، معمولا برای باز نگه داشتن آن ها، روی اریفیس از لایه ای محافظتی استفاده می شود. طبق اعلام پزشک بیمار باید در منزل باید کانال های باکال و حفره های دسترسی را از مواد سفید کننده بلیچینگ پر کند.  

شرایط استفاده

 

معمولا شرایطی به وجود می آید که لازم نیست از بلیچینگ داخلی دندان استفاده کرد، در این موارد از ترمیم هایی چون روکش دندان با روش های اصولی انجام می گیرد:

  1. فرم و شکل ظاهری دندان ها دچار آسیب شدیدی باشند.
  2. در مواقعی که لازم است از لمینت دندان استفاده کرد.
  3. در صورت وجود پوسیدگی های عمیقی که در ساختار دندان ها وجود دارد.
  4. برای ریشه هایی که ضعیف هستند، بلیچینگ داخلی دندان مناسب نیست.
وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 161 تاريخ : چهارشنبه 4 اسفند 1400 ساعت: 3:35

هزینه ارتودنسی دندان یکی از دغدغه اصلی افرادی است که قصد انجام این درمان را دارند. تقریبا می توان گفت تمامی روش های ارتودنسی از هزینه بالایی برخودار می باشند. بی نظمی های موجود در ساختار دندان های هر دو فک با انجام ارتودنسی از بین خواهند رفت، برخی بیماران به دلیل گران بودن درمان ارتودنسی از انجام آن صرف نظر کرده و به مشکلات ظاهری دندان ها توجه اهمیت نمی دهند. این باعث می شود تا در آینده مشکلات بیشتری برای بیماران ایجاد گردد.

در بسیاری از موارد، ناهنجاری هایی که در ظاهر و ترتیب دندان ها وجود دارد، سطحی نبوده و باید کاملا جدی به این موضوع رسیدگی شود. تعیین تعرفه های مربوط به قیمت ارتودنسی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال برخی مواقع ممکن است مدت زمان انجام ارتودنسی طولانی گردد، این فاکتور در تعیین قیمت ارتودنسی می تواند تاثیر زیادی داشته باشد. از دیگر مواردی که می تواند در تعیین هزینه این درمان دخیل باشد، نوع طرح درمان ارتودنسی است، برای مثال در بین روش های معرفی شده، ارتودنسی سرامیکی از قیمت بیشتری نسبت به دیگر روش ها برخودار می باشد.

عوامل تاثیرگذار در بحث قیمت گذاری

 

برای اکثر حوزه های زیبایی دندان از جمله ارتودنسی و لمینت نمی توان تعرفه های ثابت و مشخصی در رابطه با هزینه از سوی کلینیک های درمانی اعلام کرد.

 به دلیل وجود شرایط مختلف، دلایل زیادی را می توان مطرح کرد که روی قیمت نهایی ارتودنسی دندان موثر می باشند. برخی از این موارد:

  1. سن بیماران از موارد بسیار مهم در بحث تعیین هزینه می باشد.
  2. میزان ناهنجاری موجود در دندان ها، هرچه این مشکلات عمقی تر باشند، قیمت ارتودنسی بیشتر می شود.
  3. نوع ناهنجاری دندانی نیز در تعیین قیمت تاثیر گذار است. برای مثال ممکن است بعضی از دندان ها قبل از ارتودنسی سپیدنت نیاز داشته باشند تا جراحی گردند.
  4. طول درمان نیز همانطور که در بالا اشاره شد از موارد بسیار مهم به شمار می رود.
  5.  نوع تجهیزات و متریالی که برای انجام ارتودنسی استفاده شده است.
  6. معمولا نوع پوشش بیمه ای که بیمار برای انجام درمان خود استفاده می کند، می تواند در تعیین هزینه نقش داشته باشد.
  7. موقعیت جغرافیایی کلینیک دندانپزشکی نیز می تواند در قیمت گذاری موثر باشد.

در بین تمامی فاکتورهایی که در رابطه با هزینه انجام ارتودنسی اعلام شد، نوع روش استفاده شده، مهترین موردی محسوب می شود که در تعیین قیمت ارتودنسی تاثیرگذار است.

 هزینه های احتمالی و جانبی در ارتودنسی

 

علاوه بر هزینه نهایی درمان، در طول روند انجام ارتودنسی برخی هزینه های جانبی توسط بیماران خرج می شود که لازم و ضروری می باشد. در ابتدا به این هزینه ها توجهی نشده و طبق روال معمول در محاسبه گنجانده نمی شوند. وظیفه ارتودنتیست است که در اولین جلسه مشاوره تمامی این موارد را به بیماران توضیح دهد. هرچه سختی کار درمان بیشتر باشد و مدت زمان انجام ارتودنسی سپیدنت به درازا بکشد، ممکن است هزینه های بیشتری که مربوط به همین موارد جزئی است، دست و پا گیر بیماران شود. بنابراین بهتر است قبل از شروع طرح درمان از تمامی این موارد آگاهی پیدا کنید. برای مثال انجام معاینات و آزمایش های قبل از ارتودنسی که به ظاهر ابتدایی و ساده به نظر می رسند، هزینه بر می باشند.

جرم گیری، روالی عادی

 

معمولا جرم گیری دندان ها در تمامی روش های ارتودنسی فرایندی مشترک و لازم الاجراست، معمولا بخشی از هزینه ارتودنسی به این مرحله مربوط می شود. قبل از اینکه از تکنیک های مختلف اصلاح طرح لبخند برای بر طرف کردن مشکلات دندانی خود بهره بگیرید، لازم است تا از جرم گیری دندان برای از بین بردن باکتری و پلاک ها استفاده کرد. جرم گیری قبل از ارتودنسی به بهبود کیفیت درمان کمک زیادی می کند. عدم اجرای این فرایند سبب می شود تا پس از درمان دچار عفونت هایی روی بافت لثه های خ

وبلاگ تخصصی آفی ...
ما را در سایت وبلاگ تخصصی آفی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : آفی شیرازی aficial بازدید : 133 تاريخ : چهارشنبه 4 اسفند 1400 ساعت: 3:34